
SATU KETIKA DAHULU
Pernah ketika usia saya masih mentah mengenal mehnah kehidupan, saya di dedahkan dengan modul titik hitam.Dalam satu kertas putih, saya dan rakan-rakan diminta membuat satu titik hitam di tengah-tengah kertas A4 tersebut.
” Apa yang kamu semua nampak bila kamu tengok kertas A4 ni?” Tanya fasilitator program kami ketika itu.
Antara jawapan-jawapan yang menerjah keluar dari minda kami:
” Titik hitam kat tengah-tengah kertas! ” Teriak si A.
” Kertas A4 putih dengan titik hitam! ” Kata si B.
” Warna putih di sekeliling titik hitam” Analisa si D pula.
ANTARA REALITI TITIK HITAM

Ramai yang sukakan kontroversi, mencipta isu dan mengembar gemburkan isu. Tengok saja dalam masyarakat kita kini, dari dunia artis hingga ke institusi beraja bahkan juga terpalit golongan ulama. Titik hitam yang saya maksudkan diatas adalah keburukan, kejahatan, kesilapan yang terpalit setitik di atas kertas A4 putih yang bersih disekelilingnya. Yang difokus orang ialah KEHITAMAN TITIK HITAM, bukannya keputihan kertas putih disekelilingnya! Seolah-olahnya bagi seseorang manusia itu, yang mungkin sebelum ini dinodai titik hitam dan sudah ‘membersihkan’ diri, serta menghiasi diri dengan pembersihan putih. Atau yang sememangnya putih, penuh kebaikan namun terpalit sedikit kelemahan atau kesilapan. Agaknya apakah yang suka difokus atau suka di teropong manusia? Ya, rata-ratanya suka meneropong titik hitam itu. Berapa diameternya, berapa kepekatan hitamnya, dimana kedudukannya, dan bermacam-macam lagi yang hanya berkisar tentang TITIK HITAM.
Contoh mudah dalam masyarakat, seorang bekas penagih dadah yang sebelum ini terpalit HITAM dengan dadah. Namun setelah hampir 10 tahun menjauhi najis dadah, bahkan mampu berdikari dan membersih diri hingga menjadi bilal masjid pun, masih diperkata oleh ‘mulut-mulut’ panas tentang ‘hitam’nya sejarah hidupnya dahulu.
Bahkan contoh lain seorang Imam yang menjadi cahaya dalam masyarakat, yang membuat kebajikan boleh di pandang serong andai kata ada salah seorang dari anaknya membuat kejahatan. Ke’hitam’an akhlak anaknya dipalit sama padanya dan diperkatakan, menenggelamkan keputihan akhlak dan nilai tuan imam tersebut. Cukup menyedihkan. Tetapi nampaknya gejala dan penyakit itu turut sama menular didalam gerakan dakwah yang mendokong aspirasi Islam sendiri.
Sikap sebahagian dari pendokong gerakan yang suka membesarkan isu dan menyalakan titik hitam sehingga menengelamkan potensi kertas putih cukup menyedihkan. Asal sahaja dilihat prestasi seseorang cemerlang dalam pelaksanaan dakwah, tarbiah dan siasah, suka sahaja mereka ini di ‘cantas’. Dan modal cantasannya ialah persoalan wala’, authoriti dan sebagainya, yang natijahnya mematikan potensi ahli untuk lebih cemerlang. Rugi dan merugikan. Sedangkan kerja dakwah, tarbiyyah dan siasah ini masih cukup panjang untuk diberhentikan. Bagi saya, ia berbalik kepada bagaimana kita melihat potensi kertas putih secara optimis, dan kebijakan kita dalam menyusun gerakkerja secara efektif tanpa mencantas prestasi hebat ahli bawahannya. Para pemimpin, get it as a point!
OPTIMISTIK PERSIS AL-GHAZALI

Imam Ghazali terlebih dahulu mengajar kita supaya sentiasa bersifat optimis, husnu zhon dan berlapang dada pada manusia di sekeliling kita. Dalam kitabnya Ihya’ ulumuddin , beliau menyebut:
* Ketika kita melihat seseorang yang belum dewasa,kita harus berkata dan mendetik didalam hati : “Anak ini belum pernah berbuat maksiat, sedangkan aku tak terbilang dosa yang telah kulakukan, maka jelas anak ini lebih baik dariku.”
* Ketika kita melihat orang tua, kita harus berkata dan mendetik didalam hati : “Orang ini telah beramal banyak sebelum aku berbuat apa-apa, maka sudah semestinya ia lebih baik dariku.”
* Ketika kita melihat seorang ‘alim, kita harus berkata dan mendetik didalam hati : : “Orang ini telah dianugerahi ilmu yang tiada kumiliki, ia juga berjasa telah mengajarkan ilmunya. Mengapa aku masih juga memandang ia bodoh, bukankah seharusnya aku bertanya atas yang perlu kuketahui?”
* Ketika kita melihat orang bodoh, kita harus berkata dan mendetik didalam hati : “Orang ini berbuat dosa karena kebodohannya, sedangkan aku. Aku melakukannya dengan kesedaran bahawa hal itu maksiat. Betapa besar tanggung jawabku kelak.” (Diadaptasi dari Ihya’Ulumuddin, bab takabbur).
Betapa Al-Ghazali mengajar kita supaya belajar dan berlakulah OPTIMIS pada diri sendiri dan orang lain. Sebab itulah falsafah “Daei la Qudhat’ amat perlu dan penting dihayati oleh golongan pendakwah. Kerja kita bukan menghukum semata-mata tetapi perlu mengajak. Datanglah, hampirlah pada Islam. Seharusnya begitu seolah-olah pembawaan dan ajakan kita. Bukan semata-mata menghukum, menilai secara pesimis lebih lebih lagi golongan yang tersasar dari kehidupan Islam yang hakiki dan realiti. Namun, proses tarbiyyah dan menyebarkan konsep-konsep tarhib (peringatan atas siksaan ALLAH) tetap perlu di serapkan sedikit demi sedikit kedalam jiwa para mad’u yang bervariasi di sekeliling kita.
Lantas, jiwa daie memerlukan sifat optimistik yang tinggi. Tahu dan mahu melihat potensi diri di kalangan mad’u.Sentiasa berjiwa bersih dan tenang menilai kemampuan mad’u adalah keperluan bagi pendakwah. Kesempitan pemikiran dan pelaksanaan dakwah memungkinkan mad’u makin lari dari Islam itu sendiri.
Dalam bidang organisasi Islam pula, pemimpin perlu sentiasa bijak menilai prestasi dan kemampuan ahli bawahan serta para pengikutnya. Fokuslah sesuatu itu dengan bijak dan matang, besarlah pandangan melihat kemampuan kertas putih bukan sekadar menerjah kelemahan dan kegelapan titik hitam!
(dipetik drp tulisan Asyraf Shaari,mantan naqib terawal di SMKA Falahiah)
0 comments:
Post a Comment